Secangkir teh bersama cg hasmah

It is a golden opputunity for us to meet her. She is still the same, lawaknya masih berbisa walau berwajah selamba. Itulah cg hasmah, guru bahasa melayu kami di Kolej Mara Seremban. She still remember each and every single of our class members.

Cg mula bertanyakan perihal kami sebagai guru. Setiap orang adasahaja ceritanya tentng anak murid masing. Ya benar, setiap guru tak kisah kalau anak muridnya tak faham apa yang diajar, yang penting mereka bertatasusila, sopan datang bertanya. Tidaklah kami prejudis terhadap murid yang pandai, kerana setiap pelajar berbeza kebijaksanaannya. Ada yang dilahirkan genius, ada yang dilahirkan di kalangan keluarga yang mementingkan pendidikan maka anak2 pun telah terdidik dengan disiplin dan kesedaran yang tinggi. Namun ada juga yang cuba memahami namun sekerat jalan, ramai yang mencuba but when the things get harder, they withdraw. Ada juga yang tidak merasakan kepentingan belajar untuk diri sendiri, atau mereka memang 'tok leh gi'.

Namun semua kepelbagaian itu guru-guru boleh terima, coz we are special in our own way. But, but But, apa yang guru-guru tidak boleh terima adalah penyakit bodoh sombong. Sudah tidak tahu namun tidak bertanya. Ok itu boleh terima lagi sbb kita bangsa Melayu ni memang sukar nak bertanya.

Tapi, apalah salahnya anak-anak jika kita merendah diri, dan jika tidak tahu sekalipun hormatilah gurumu. Jaga tingkah laku itu supaya keberkatan ilmu itu terjaga. Ok baiklah, anak2 mungkin tidak dapat melihat keberkatan itu kerana ia bukanlah sesuatu yang boleh dilihat dan dinilai. Namun kesannya dapat kita rasa melalui lamanya ilmh itu berbekas di dada, apa yang dipelajari mudah diingati, kita rasa mudah dan lapang untuk belajar.

Baiklah itu untuk anak murid, bagaimana pula untuk guru? Di sinilah cabaran kita meraikan kepelbagaian. Bila mana cara kita tidak diterima adakah kita masih akan meneruskan dengan cara yang tidak berkesan itu? Apa kata kita mengambil langkah yang lebih proaktif dengan melihat semula, bermuhasabah diri dan menjadi guru yang kreatif dan mempelbagaikan learning approach. The outcome might change, biidznillah

The i heard something that stroke  me, "if we are unable to accept students' opinion upon us, meaning we are unable to accept our own weaknesses that we are still unable to make students to like us"

Ok dear self, you might need to take sometimes to ponder. Being a teacher is to be a salesman. To be able to sell our product whic is our subject content or our own thought or value. And to make the selling easier, we need to make people to fall in love with us. Dengan cinta, semua akan mudah diperoleh, tak gitu?

Tho memanglah secara idealnya, "ilmu itu hendaklH disampaikan dengan ikhlas", "ilmu yang disampaikan dari hati maka akan menyentuh hati".
All those are also correct and vitally important. But it just something for us to ponder. Why is that so hard for us to accept those particular student?

No comments:

Post a Comment